Educació primària

Contes per conversar

Programa d’educació socioemocional per a infants de 6-7 anys que cursen el primer cicle d’Educació Primària.

Parteix de la utilització de 10 històries, una per a cadascuna de les 10 habilitats per a la vida, presentades simultàniament en dos formats:

• Llibre infantil: 10 contes il•lustrats en color, cadascun dels quals presenta continguts relacionats amb una habilitat específica.

• Animació: 10 animacions d’uns 3 minuts, que presenten els mateixos continguts dels llibres infantils, en format de dibuix animat.

La Guia del professorat i la Guia per a mares i pares afavoreixen l’abordatge conjunt dels continguts dels contes.

10 llibres infantils

Una mà d’amics

Relacions interpersonals

La Iolanda, una nena cega, explica tot el que veu. Parla de com són els seus amics i diu que s’assemblen ben poc entre ells. Igual que els dits de la mà, són diferents però, tot i així, estan força units.

Al peu de la lletra

Presa de decisions

L’amigdalitis d’en Xavier es complica perquè no ha pres puntualment i en la dosi adequada l’antibiòtic que li ha receptat el metge. Després d’una segona visita, segueix les seves instruccions al peu de la lletra. Ha posat en risc l’ordre a la seva classe, però ha deixat fora de perill la seva salut i ha salvat la final del campionat.

Més val acompanyat

Empatia

En Josep és un nen que es queda sol i tancat a casa amb pany i clau sempre que la seva mare marxa a treballar. Acaben d’arribar al veïnat i la seva mare pensa que així estarà més segur. Per sort, en Josep veu passar la Iolanda des de la finestra i es presenta. A partir d’aleshores, la seva vida sí que es torna més segura.

Una família molt normal

Pensament creatiu

A l’Hèctor i a en Sergi els sembla increïble que encara hi hagi famílies en què la mare és qui s’ocupa de totes les feines de la casa. Estan convençuts que el normal és que les tasques de la llar es reparteixin entre tots, com passa a casa seva.

Els lavabos trencats

Maneig de problemes i conflictes

En la vida hi ha moltes coses que fan pudor, com la mandra o el conformisme. Però també n’hi ha d’altres que fan molt bona olor, com la que es genera al voltant de la Iolanda el dia que reivindica el dret de totes les persones de l’escola a tenir uns lavabos nets.

Que diguen el que vulguen

Comunicació assertiva

En Sergi té ganes d’apuntar-se al taller de ceràmica. Els seus amics troben que això de la ceràmica és cosa de noies i li prenen el pèl. Però en Sergi tira endavant amb el seu propòsit, i ben aviat tindrà l’ocasió d’acceptar les disculpes de l’Hèctor i en Xavier.

Els cotxes engreixen

Pensament crític

Els cotxes ens porten més de pressa. On? Doncs a la feina, a l’escola... però també a contaminar i a engreixar-nos, com els passa a les persones que n’abusen. En Sergi decideix passar-se a la bicicleta, però la ciutat no és gaire amable amb els nens i les nenes ciclistes.

Corre, corre

Autoconeixement

A les persones ens passa el mateix que als cotxes: tenim un accelerador i un fre. Però n’hi ha que obliden on és el fre i s’acaben estavellant. Un gosset enjogassat ensenya a l’Hèctor a descobrir el seu fre per reduir la velocitat de l’atrafegament diari que li provoquen les activitats extraescolars.

Un pal amb un punt

Maneig d’emocions i sentiments

La Marta té por d’explicar al seu pare que ha tingut una mala nota en matemàtiques. És la primera vegada que treu una «i» d’insuficient i no sap com actuar. Al cap d’uns dies, i gràcies a l’ajuda i el sentit de l’humor del seu pare, descobreix que aquesta «i» també és la «i» d’intel•ligent.

Corre a explicar-ho

Maneig de tensions i estrés

Tothom té dret a decidir qui pot tocar el seu cos i qui no. Per això, la Marta se sent molt malament quan, a l’autobús, un home estrany li posa les mans al cul. Per sort, reacciona fent dues coses molt importants: córrer per fugir, i explicar-ho per demanar ajuda.

10 animacions

Corre a explicar-ho

Maneig de tensions i estrés

Guia per al professorat

Presenta el programa, les habilitats per a la vida que promou i els recursos que ofereix, i proposa una activitat escolar per abordar el contingut de cadascuna de les 10 històries.

Link a la guia

Guia per a mares i pares

Presenta el programa, les habilitats per a la vida que promou i els recursos que ofereix, i proposa una activitat familiar per abordar el contingut de cadascuna de les 10 històries.

Link a la guia